Välkommen på konstresa söndag 5 maj

Söndag 5 maj konstresa med buss till två spännande utställningar, Eskilstuna Kostmuseum och Ebelingmmuseet i Torshälla med Sveriges Konstföreningar i Örebro län.

Söndag 5 maj konstresa med buss till två spännande utställningar, Eskilstuna Konstmuseum och Ebelingmuseet i Torshälla
Sveriges Konstföreningar Örebro län bjuder styrelser och föreningsmedlemmar på buss samt visningar. Deltagare betalar för lunchen på Torshälla Golfrestaurang.

Start: Hamnplan – gratis parkering. Arvesa kl 09.15 till Eskilstuna konsthall.
Eskilstuna Konsthall
:

10.30 visning för grupp 1

11.00 visning för grupp 2:

11.30 Avfärd till Golfrestaurangen

13.00 Avfärd till Ebelingmuseet

13.30 visning grupp 1.

14.00 visning grupp 2

På Eskilstuna Konstmuseum visning av Boss Body där medlemmarna är glasblåsare och kvinnor i gruppen BOOM. BOOM! BOSS BODY – Eskilstuna konstmuseum ”Den kvinnliga kroppen är ständigt under lupp och genom årtiondena har idealen förändrats. Men det konstanta handlar om hur kroppen ser ut och inte vad den gör. Den ska vara smal, den ska betraktas. Den ska skylas, den ska exponeras. En stark kropp ser inte alltid muskulös ut. En muskulös kropp kan betraktas med respekt, ett tecken på flit och hängivenhet. Men blir den för muskulös blir den ”okvinnlig”. Den kvinnliga kroppen kritiseras och attackeras från flera håll samtidigt.”

Under tiden som den ena gruppen går visningen kan den andra gruppen bl a se Konstmuseets fina samling med verk från 1600-tal till nutid. Den består till största delen av nordisk och nordeuropeisk konst, med tyngdpunkten på svenskt 1900-tals måleri.

Buss till lunchen på Golfrestaurangen. Deltagarna betalar för sin lunch. Okänt i skrivande stund.

På Ebelingmuseet visas grupp 1 Daniel Diamants utställning och därefter grupp 2. -I mitt konstnärskap rör jag mig i gränsen mellan stad och landsbygd, säger Daniel Diamant. Konstnären utgår nästan uteslutande ifrån material som han hittar där, flaskor, tidningar etc. De senaste åren har han arbetat med plast. Han upptäckte att om han värmer upp plasten kan han arbeta med den som en deg, pressa den till plattor och få ett resultat som påminner om marmor. Inspirerad av naturen skär jag till hexagoner, för att kunna täcka en utvald yta så ekonomiskt som möjligt, fortsätter Daniel.

Konstverket är således inte en bild eller ett objekt, utan hexagonerna så som de för stunden presenteras. www.danieldiamant.com www.instagram.com/danieldiamant

Efter en heldag i världens 15:e lyckligaste stad Eskilstuna far vi hem ca 15.30 och anländer till Hamnplan ca 16.45

Den som vill följa med till Eskilstuna den 5 maj ska anmäla sig här

Varmt välkommen på en jättetrevlig resa!